Mgr. Juraj Droba MA, MBA (* 25. máj 1971, Bratislava) je slovenský politik. Od roku 2010 je poslancom Národnej rady SR za stranu SaS, ktorej je zakladajúcim členom. Zároveň je členom zahraničného výboru NR SR a členom osobitného kontrolného výboru NR SR na kontrolu činnosti SIS. Hovorí po anglicky, nemecky, holandsky, rusky a čiastočne po španielsky. Na post bratislavského župana ho podporuje koalícia strán SaS, OĽANO, NOVA, SMK, OKS a Zmena zdola Jána Budaja. Ak sa stane županom, vzdá sa miesta poslanca v Národnej rade SR.

Prečo kandidujem vo voľbách do VÚC

Som rodený Bratislavčan. Vyrastal som v Ružinove na Pošni – klasickom panelákovom sídlisku, neskôr som sa presťahoval do Starého Mesta. Mama pochádza z Ivanky pri Dunaji, kde som strávil každé prázdniny. K mestu aj k jeho okoliu tak mám veľmi silný vzťah, dokonca som už ako 18-ročný robil turistického sprievodcu pre zahraničných návštevníkov Bratislavy.

Hnevá ma, že hoci sme jeden z najbohatších regiónov Európskej únie, v bežnom živote to necítiť. Bratislavskému kraju chýba moderná vízia, chýba odvaha realizovať veľké projekty. A to by som chcel zmeniť.
Mám bohaté manažérske skúsenosti v súkromnom sektore a už tretie volebné obdobie pracujem ako poslanec NR SR. Preto som presvedčený, že dokážem riadiť župu, a že ju dokážem riadiť lepšie, ako to bolo doteraz. Určite máme na viac.

Aká má byť župa?

Chcem, aby župa pod mojím vedením prestala skrývať pred verejnosťou čo robí a na čo míňa peniaze, prestala sa urážať za kritiku (a reagovala na ňu), vyvodzovala zodpovednosť za chyby a opustila papalášske maniere.

Župa musí vynikať v transparentnosti, hospodárnosti a komunikácii s občanmi.

Župa potrebuje nové nápady, potrebuje znížiť prezamestnanosť úradníkov, lepšie a transparentnejšie obstarávanie, nulovú toleranciu ku korupcii. Nulovou toleranciou ku korupcii by sa dalo ušetriť 15 až 20 percent peňazí a mohli by sme ich použiť na ďalšie projekty.

Bratislavský kraj by mal byť moderným regiónom v rámci EÚ, s vysokou životnou úrovňou aj kvalitou života, dostupnou dopravou, priateľskými inštitúciami, čistým vzduchom, vodou aj krásnou prírodou okolo.

Chcem, aby BSK ostal tolerantný voči príslušníkom iných národov, veď na území Bratislavy a jej okolia stáročia priateľsky spolunažívajú rôzne národnosti. Slováci, Nemci, Maďari, Židia, Chorváti či Česi, na konci minulého storočia sa začala rozrastať aj vietnamská komunita.

Náš kraj môže byť pre každého dobrým domovom a ako župan sa budem správať priateľsky a úctivo voči všetkým bez rozdielu, rovnako k starousadlíkom ako aj k tým, ktorí sem prišli za štúdiom či hľadať prácu a lepší život.

Najväčším problémom župy je doprava

Najväčším problémom župy je samozrejme doprava. Prioritou je dokončenie obchvatu D4/R7, ale ani to nebude definitívne riešenie. Podľa mňa je jedinou možnosťou výrazne podporovať dopravu, ktorá nevytvára zápchy, teda električky a vlaky.

Stavať metro v Bratislave je v súčasnosti nereálne a tak je našou úlohou ponúknuť šoférom taký komfort, aby sme im dali dôvod presunúť sa z áut na koľajnice. Stačí sa pozrieť, ako pozitívne zareagovali obyvatelia v smere od Komárna na Regio Jet. Koľajová doprava je dobrá aj pre šoférov, lebo zníži počet áut na cestách.

A nesmieme zabúdať na motocykle a bicykle. Každý bicykel znamená na ceste o jedno auto menej a jedno ušetrené parkovacie miesto.

Potrebujeme potiahnuť električkové trate na okraj mesta, na Čiernu vodu, Bory, aj na koniec Petržalky. A pustiť na koľajnice také električky, aké chodia trebárs v Budapešti. S veľkou kapacitou, pohodlné a s krátkymi intervalmi.

Ak k tomu vybudujeme strážené parkoviská a parkovacie domy, ak zlepšíme napojenie vlakov od Senca a Pezinka, bratislavská doprava by mohla byť vo výrazne lepšej kondícii. Na viacerých miestach by sme mohli zdvojiť koľajiská, aby vlaky nemuseli fungovať iba kyvadlovo.

Na osobnú prepravu by sa mohol využívať aj Dunaj – napríklad smerom na Šamorín a späť.  Nezdá sa mi vôbec nereálne, že by človek zo Šamorína mohol nastúpiť na loď, ktorá by ho za 10 až 15 minút doviezla až do osobného prístavu v centre Bratislavy. Určite je to lepšia alternatíva, než sa trmácať v zápche.

Samostatnou kapitolou je integrovaná doprava, tá je stále len na polceste a my musíme popracovať na tom, aby bola skutočne integrovaná, jednoduchá a bez zbytočnej byrokracie.

Množstvo nevyužitých rezerv má mesto aj v zlepšení nadväznosti spojov či zrušení zbytočných súbehov spojov, vďaka ktorým by za ušetrené peniaze napríklad mohlo skrátiť intervaly.

Jednoduché a rýchle riešenie zlej dopravy v Bratislave a jej okolí neexistuje, vyžaduje si množstvo postupných krokov. Ak by sa podarilo zrealizovať aspoň  časť z nich, verím, že by sa bratislavská doprava mohla dostať na nečakanú úroveň.

Vzdelanie a začiatky kariéry Jána Drobu

Po absolvovaní športového gymnázia na Hubeného ulici v Bratislave v roku 1989 začal študovať na Fakulte telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. Počas štúdia sa zúčastnil zahraničného pobytu na Rijksuniversiteit Gent. Štúdium dokončil v roku 1996. V rokoch 1997 až 2000 vyštudoval víkendový MBA program, ktorý spoločne ponúkala Fakulta manažmentu UK a Joseph M. Katz Graduate School of Business na University of Pittsburgh. V rokoch 2000 až 2001 študoval na Graduate School of Political Managment, George Washington University vo Washingtone D.C.

V rokoch 1996 až 2000 pracoval ako partner súkromnej spoločnosti, v roku 2001 pracoval ako junior executive v Spojených štátoch. Od januára 2002 do júna 2008 pracoval ako riaditeľ divízie vonkajších vzťahov a člen predstavenstva v T-Mobile Slovensko. Od júla 2009 je majiteľom Droba & Partners s.r.o.

Politická činnosť

Volebné obdobie 2010 – 2012

Do parlamentných volieb v roku 2010, prvých pre stranu SaS kandidoval na 13. mieste. Nakoniec získal 17. miesto z 22 a stal sa poslancom.

Volebné obdobie 2012 – 2016

Vo voľbách do NR SR v marci 2012 kandidoval na 13. mieste kandidátky SaS, ziskom 6 081 preferenčných hlasov získal mandátové 17. miesto. V novembri 2012 sa v Národnej rade hlasovalo o návrhu zákona o registrovaných partnerstvách. Predložil ho spolu s poslancami Luciou Nicholsonovou a Martinom Poliačikom. Kvôli slabej podpore poslancov sa však zákon nedostal ani do prerokovania v druhom čítaní. Podporiilo ho len 14 z prítomných 129 poslancov. Proti hlasovalo 94 a zdržalo sa 20 zákonodarcov.

Zo strany SaS odišiel v apríli 2013 spolu s poslancami Jozefom Kollárom, Jurajom Miškovom, Danielom Krajcerom a Martinom Chrenom. V júni 2013 vstúpili do strany NOVA kde Droba pôsobil v Liberálnej frakcii. V auguste 2014 bolo oznámené, že sa Droba do SaS nevráti. Jeho predstavy o liberálnej politke sa nezhodovali s predstavami strany. Odmietla ho Republiková rada SaS. V januári 2015 sa Droba spolu s Eugenom Jurzycom vrátil k SaS, umožnil tak vznik ich poslaneckého klubu. Členom strany sa však nestal. Poslanecký klub SaS bol neaktívny od roku 2013, počet jeho členov nedosahoval zákonom stanovenú hranicu osem členov.

Vo voľbách do Európskeho parlamentu v roku 2014 kandidoval na piatom mieste za koalíciu strán NOVA, KDS a OKS na poslanca Európskeho parlamentu.

Volebné obdobie 2016 – 2020

Do volieb v roku 2016 kandidoval na 13. mieste na kandidátke SaS. Bol spoluautorom volebného programu SaS a tímlídrom SaS pre osobné slobody. V parlamente pôsobí v poslaneckom klube SaS, ako podpredseda Mandátového a imunitného výboru, člen Osobitného kontrolného výboru NR SR na kontrolu činnosti SIS, člen Zahraničného výboru NR SR, člen Stálej delegácie NR SR v Parlamentnom zhromaždení NATO, náhradný člen Výboru NRSR pre európske záležitosti a náhradník Stálej delegácie NR SR v Parlamentnom zhromaždení OBSE.

 

Juraj Droba

Droba, Arriva
DROBA REAGUJE: Problémy so spojmi treba adresovať dopravcovi, nie kraju
BRATISLAVA – Problémy v regionálnej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji môže verejnosť nahlasovať. Vyzval k tomu samotný predseda Bratislavského kraja Juraj Droba s tým, že…
očkovanie detí
V hlavnom meste od štvrtka začínajú s očkovaním detí od 5 rokov
BRATISLAVA – Už vo štvrtok 6. januára spúšťa Bratislavský samosprávny kraj očkovanie detí vo veku od 5 do 11 rokov. Aplikuje sa typ vakcíny špeciálne…
TREST pre Arrivu. V Bratislave a okolí bude v januári autobusová doprava zadarmo
BRATISLAVA – Regionálna autobusová doprava v Bratislavskom kraji bude od soboty po celý január pre cestujúcich zadarmo. Ide o kompenzáciu za výpadky spojov dopravcu Arriva.…
AUTOBUSY MESIAC ZADARMO?! Arriva zaplatí odškodné pre cestujúcich
BRATISLAVA – Prímestské spoje budú premávať od soboty 1. januára jeden mesiac zadarmo. Dopravu kraj zafinancuje z pokuty, ktorú dopravnej spoločnosti vyrubil bratislavský župan Juraj…
Pre zvýšený nápor záujemcov o očkovanie rozšírili počet vakcinačných dní
BRATISLAVA – Bratislavský samosprávny kraj rozšíril počet očkovacích dní proti ochoreniu COVID-19. Očkovať sa bude na Národnom futbalovom štadióne od utorka do štvrtka (28. 12.…
Obyvatelia nominovali na ocenenie Bratislavského kraja 40 osobností
BRATISLAVA – Obyvatelia nominovali na ocenenia Bratislavského samosprávneho kraja 40 osobností. Za rok 2021 bolo na udelenie Ocenení Bratislavského samosprávneho kraja doručených 40 návrhov, z…
Pod lampou býva najväčšia tma. V kaviarni Štefana Hríba sa DRZO a BEZ HANBY popíjalo aj napriek zákazom
BRATISLAVA – V centre Bratislavy na Partizánskej ulici objavila polícia v piatok (17. 12.) po 22.00 h podnik porušujúci protipandemické opatrenia. Vo vnútri sedeli hostia,…
Juraj Droba, župan, Bratislavský samosprávny kraj
Župan vyrubil Arrive takmer miliónovú pokutu. Mesiac sa budeme voziť zadarmo
BRATISLAVA – Nový dopravca ARRIVA začal prevádzkovať prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji pred mesiacom. Najmä kvôli nedostatku vodičov sprevádzala začiatok poskytovania služby nespokojnosť cestujúcich. Bratislavský…
NAJŽIADANEJŠÍ aj NAJDISKRIMINOVANEJŠÍ Obrovský problém s migráciou ľudí do vyhľadávaných obcí v Bratislavskom kraji
BRATISLAVA – Samosprávy majú už druhý rok za sebou mimoriadne zložité obdobie. Financovanie obcí  a miest je nedostačujúce, veľkým problémom je migrácia obyvateľstva do silných regiónov,…
Žitný ostrov, skládka
Župan varuje: Náš kraj sužujú problémy s vodou aj znečistené ovzdušie
BRATISLAVA – Bratislavský kraj ohrozujú problémy s vodou i znečistené ovzdušie. Upozorňuje na to predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. Poukázal pritom, že až štyri…
Juraj Droba, župan, Bratislavský samosprávny kraj
Slovak Lines Arrive s autobusmi nepomôže, spoje budú naďalej chýbať
BRATISLAVA – Dopravca Slovak Lines potvrdil, že medzi ním a novým autobusovým regionálnym dopravcom v Bratislavskom kraji Arrivou nedošlo k dohode na spolupráci pri subdodávke…
Juraj Droba, župan, Bratislavský samosprávny kraj
Emisie z automobilovej dopravy v Bratislave sú neúnosne! Droba vidí riešenie vo vlakoch
BRATISLAVA – Kraj vidí budúcnosť v koľajovej doprave a výstavbe prestupných terminálov. Bratislavský samosprávny kraj identifikoval v tomto programovacom období tri priority v oblasti koľajovej dopravy.   Bratislavský…
AKTUÁLNE: Autobusová kríza vyriešená. Slovak Lines pomôže Arrive
BRATISLAVA –  Nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva sa dohodol s bývalým dopravcom Slovak Lines na spolupráci formou subdodávky. Na sociálnej sieti o…
Droba reaguje na situáciu s prímestskou dopravou
BRATISLAVA – Nový dopravca v Bratislavskom samosprávnom kraji Arriva zatiaľ situáciu s prímestskou dopravou nezvláda. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj…
Ultimátum bratislavského župana Juraja Drobu vypršalo, kríza autobusového dopravcu trvá
BRATISLAVA – Novému regionálnemu autobusovému dopravcovi v Bratislavskom kraji, spoločnosti Arriva, v piatok 26.11. uplynul čas, ktorý mu dal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba…
Droba, Arriva
CHAOS autobusovej dopravy pokračuje: Dopravca sa prichýlil k zúfalému riešeniu
BRATISLAVA – Kritická situácia a dopravný kolaps autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji pretrváva. Dopravca všemožnými spôsobmi láka nových vodičov do služby. Najnovšie ponúka náborový príspevok…
Kontakt na redakciu